Een ziekenhuis met 300 werknemers maar zonder patiënten
De zorgsector is in ontwikkeling dankzij de veranderingen in het beleid, maatschappelijke verschuivingen en technologische vooruitgang. Amerika is een land waar op het gebied van zorginnovaties veel gebeurt. Zorgprofessionals, maar ook patiënten, maken veel gebruik van eHealth toepassingen. Zoals ook de Amerikaan James Hoevelmann. Hoewel hij vroeger als timmerman werkte aan de bouw van ziekenhuizen, komt hij nu, als ernstig chronische obstructieve longpatient, niet meer in de buurt van medische faciliteiten. Hoevelmann krijgt nu zorg van het Mercy Virtual Care Center op ongeveer 80 kilometer afstand van zijn huis.
Mobile Doctors Redactie
23 aug '16 | Research, Telemedicine
Hij is uitgerust met een iPad en apparaten, zoals een bloeddrukmeter en sensoren, die zijn vitale functies en andere gegevens meten. Er is een livestream van zijn huis naar het Mercy Virtual “command center”. Zijn zorgverleners zijn op deze manier in staat om veranderingen in zijn gezondheid op te sporen en hier naar te handelen. Hoevelmann en zijn Mercy team zijn pioniers in de grote nieuwe stap in de telegeneeskunde.
Virtuele zorg is niet nieuw, ook in Nederland maken we er steeds meer gebruik van. Maar Mercy Virtual, vorig najaar geopend, tilt het concept naar een heel ander niveau. Het ziekenhuis heeft een oppervlakte van 125.000 vierkante meter en kent geen wachtkamers, ziekenhuisbedden of patiënten. In plaats daarvan herbergt het pand meer dan 300 medische professionals die voor een computerscherm zitten, zij waken over de zorg voor patiënten in 38 ziekenhuizen, in 7 staten. Intensivisten leveren zorg op afstand aan afgelegen spoedeisende hulp afdelingen, neurologen geven richtlijnen aan voor kleine ziekenhuizen rondom de behandeling van beroertes, verpleegkundigen geven voorlichting rondom bloedneuzen en infecties en je hebt natuurlijk artsen zoals die van Hoevelmann, zij houden nauw contact met de chronisch zieke patiënten. Het ziekenhuis werkt met een patiënten portaal. Wanneer de patiënt toegang heeft tot het portaal en om een consult vraagt, wordt de patiënt binnen 30 minuten via een eConsult te woord gestaan, dag en nacht. De aanbevolen behandelingen komen vanuit evidence-based richtlijnen en omdat de zorg wordt verleend binnen de gezondheidszorg, worden de resultaten geïntegreerd in het EPD van de patiënt.
Het concept van een virtueel ziekenhuis werkt. Het resulteert nu al in een lager sterftecijfer op de spoedeisende hulp afdelingen, eerdere ziekte opsporing en een besparing van $40 miljoen. Steeds meer ziekenhuizen in Amerika sluiten contracten af met telegeneeskunde bedrijven om een 24/7 virtual ziekenhuis te worden.
Naast het virtuele ziekenhuis kent Amerika nóg een nieuwe stap in deze vorm van zorg verlenen. De University of Southern California heeft een applicatie ontwikkeld om op een nog grotere afstand zorg te kunnen verlenen. Patiënten kunnen namelijk kennismaken met een levensechte avatar versie van hun arts. Met behulp van de virtual reality-technologie en kunstmatige intelligentie kunnen computer-wetenschappers van de universiteit gezichten van artsen vast leggen waarmee zij avatars creëren. Deze kunnen communiceren met mensen en hen begeleiden door middel van complexe medische beslissingen. Deze “virtuele artsen” hebben het vermogen om emoties te herkennen en empathie te tonen. Zij hebben de basiskennis om problemen op te sporen en informatie te verstrekken aan de patiënt. Bijvoorbeeld over de beste behandelingsoptie voor iemand gediagnosticeerd met prostaatkanker. De voorlichting die de virtuele arts geeft is gebaseerd op basis van leeftijd, tumorkarakteristieken, niveaus van prostaat specifiek antigenen of de hoogte van het PSA.
Bron
Mobile Doctors