Waarom het gebruik van eHealth niet voor iedereen de oplossing is
'eHealth' is een populair woord geworden in de zorg. Doorgaans behelst de term onlineplatforms waarmee patiënten met zorgverleners kunnen communiceren. En in die technologie moet meer worden geïnvesteerd, bepleitten werkgeversorganisatie VNONCW, MKB Nederland en verschillende zorgverzekeraars en zorginstellingen begin februari bij het kabinet: het zou goedkoper zijn, de zorg toegankelijker maken en de patiënt centraal zetten. Maar volgens bedrijfskundige Laura Visser, die in maart promoveert aan de Radboud Universiteit, kan eHealth die hooggespannen verwachtingen niet waarmaken.
Volkskrant, Anouk Broersma
28 feb '17 | In het nieuws, Research, Radboudumc
Visser volgde twee jaar een pilotproject waarin parkinsonpatiënten via een besloten forum in contact stonden met hun zorgverleners. Dat bleek niet aan iedereen besteed: van de honderd deelnemers ging slechts een derde actief aan de slag. Dat waren veelal mondige patiënten, degenen die waarschijnlijk al minder moeite hebben met de toegankelijkheid van zorg.
Maar ook die actieve gebruikers liepen tegen problemen aan, ontdekte Visser na interviews met achttien van hen. 'eHealth verandert het beeld van wat een goede patiënt is. Er wordt veel initiatief gevraagd, je moet actief meedraaien in de onlinegemeenschap.'
Dat bleek soms best lastig. De optie om elektronisch een dagboek bij te houden ervoeren sommigen als druk. En hoewel eHealth vragenstellen gemakkelijker maakt, deden patiënten dat toch niet, uit angst klagerig over te komen.
Visser merkte ook dat zorgverleners soms formeler gingen communiceren: 'Een patiënt vroeg een verpleegkundige 'je' te zeggen, maar de verpleegkundige vertelde me dat ze dat liever niet doet als de neuroloog meeleest.' Ook overleg tussen zorgverleners verandert als de patiënt kan meelezen. 'In een telefoongesprek zouden ze onderling sneller diagnoses of oplossingen uitwisselen die nog niet vaststaan.'
Volgens Visser wordt vaak te simplistisch gesproken over eHealth. 'Alsof dit dé oplossing voor de toekomst is. Maar er zijn allerlei zaken waarover je kritisch moet nadenken.'
De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, betrokken bij het adviesrapport aan de overheid, onderschrijft dit. 'EHealth is natuurlijk geen doel op zich, het moet iets toevoegen en zorg toegankelijk maken', zegt woordvoerder Corine Bakker.
Ook GGZ Nederland ziet grote verschillen tussen patiënten, in mondigheid en digitale vaardigheden. Er moet daarom nog veel in eHealth worden geïnvesteerd.
Bron
De Volkskrant